بازگشت هیجان به معاملات فولادی‌‌‌ها

بازگشت هیجان به معاملات فولادی‌‌‌ها

 

دنیای‌معدن – راضیه احقاقی : افزایش انتظارات تورمی میان اهالی بازار باعث شد تا از سویی رونق به معاملات شمش فولاد بازگردد و از طرف دیگر، نرخ مقاطع طویل فولادی صعود کند؛ به‌‌‌نحوی که هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در کانال ۱۶هزار تومانی به فروش می‌رود.

به گزارش دنیای معدن، رشد بهای مقاطع طویل فولادی با نوسان مثبت نرخ ارز و رشد بهای جهانی شمش و محصولات فولادی تطابق دارد، اما با توجه به استمرار رکود سنگین مصرفی در بازار داخل و شروع فصل سرما که بر رکود مصرفی دامن خواهد زد، تصمیمی هیجانی تلقی می‌شود. درواقع می‌توان گفت، در حال حاضر مقاطع طویل فولادی در کف قیمت تمام‌شده تولید هستند، اما با توجه به رکود سنگین مصرفی و دشوار شدن نگهداری مقاطع در فصول سرد سال، خرید در این کف نرخ نیز چندان توجیه‌‌‌پذیر نیست و بخشی از افزایش خریدها در بازار آزاد ظرف یک هفته اخیر هیجانی و فارغ از آینده‌‌‌نگری بوده است.

افزایش انتظارات تورمی، رونق را به معاملات شمش فولاد بازگرداند

متقاضیان شمش فولاد ظرف دو هفته اخیر بر حجم خریدهای خود از رینگ صنعتی بورس کالا افزودند. افزایش هفتگی قیمت پایه شمش فولاد ظرف دو هفته اخیر، احتمال استمرار رشد نرخ پایه شمش فولاد به تبعیت از سیگنال‌‌‌های جهانی و نرخ ارز و احتمال بهبود بازارهای صادراتی با رشد نسبی بهای جهانی فولاد ازجمله مهم‌ترین دلایل بازگشت نسبی رونق به معاملات شمش فولاد در دو هفته اخیر بود.

دیروز رینگ بورس کالا میزبان عرضه بالغ بر ۱۳۵هزار تن شمش فولاد بود که متقاضیان استقبال خوبی از این عرضه‌‌‌ها داشتند و در نهایت۱۱۸هزار تن شمش معادل۸۷درصد از کل عرضه در این بازار به فروش رفت. انتظار بهبود بازار صادراتی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش تمایل نوردکاران به خرید شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا بود. در شرایط کنونی و با توجه به رشد نرخ ارز و بهبود قیمت جهانی، نوردکاران پیش‌بینی می‌کنند که حتی در صورت رکود در بازار داخل، امکان صادرات و کسب سود از این محل را دارند.

میانگین قیمت معامله شمش فولاد از رینگ دیروز برابر ۱۳هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم بود که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام‌شده شمش فولاد معامله‌شده از این بازار به ۱۴هزار و ۷۵۰تومان می‌‌‌رسد. با توجه به هزینه حمل و تبدیل میلگرد تولیدی با این شمش کف قیمتی در حدود ۱۶هزار تومان خواهد داشت. به این ترتیب بهای معامله شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا نوید تثبیت نرخ مقاطع در کانال ۱۶هزار تومان را به فعالان بازار می‌دهد.

روز گذشته هر کیلوگرم شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا با نرخی در بازه ۱۲هزار و ۶۸۰تومان تا ۱۳هزار و ۴۷۰تومان عرضه شد که سقف قیمتی تعیین‌شده برای عرضه شمش بیشترین نرخ پس از نیمه مردادماه بود. با توجه به روند فعلی تعیین قیمت پایه شمش فولاد و استقبال نوردکاران از خرید شمش از رینگ دیروز بورس کالا، انتظار می‌رود بازه قیمت پایه برای عرضه‌‌‌های هفته بعد نیز افزایش داشته باشد که این موضوع سیگنالی مضاعف برای رشد بهای محصولات فولادی در بازار آزاد به ‌‌‌شمار می‌رود. در این شرایط این احتمال وجود دارد که خرید مستمر شمش با وجود روند رو به رشد قیمتی با هدف صادرات برای نوردکار توجیه داشته باشد، اما بر رکود تورمی بازار داخل می‌‌‌افزاید.

 

پاگشایی کانال ۱۶هزار تومانی برای مقاطع فولادی

 

پس از آنکه بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد برای بازه زمانی حدود ۴۰روزه در کانال ۱۵هزار تومانی نوسان داشت، مجددا قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران روز دوشنبه هفته جاری به کانال ۱۶هزار تومان پا گذاشت. به گفته فعالان بازار آزاد با ایجاد روند رو به رشد قیمتی در بازار آزاد بر میزان خریدها در این بازار افزوده شد؛ به‌‌‌گونه‌‌‌ای که ظرف روزهای اخیر با شروع خریدهای سرمایه‌‌‌ای در این بازار اندکی از رکود حاکم بر بازار کاسته شده است.

مقاومت نرخ ارز برای حفظ کانال ۲۷هزار تومانی در هفته‌‌‌های اخیر و رشد معنادار بهای اسکناس آمریکایی تا سطح ۲۷هزار و ۵۰۰تومانی در هفته جاری ذهنیت رشد قیمت را در بازارهای کالایی کشور رقم زد. درواقع پافشاری دلار برای حفظ کانال ۲۷هزار تومانی و تلاش برای دستیابی به سطح ۲۷هزار و ۵۰۰تومانی باعث شده تا مجددا ذهنیت تورمی به بازارهای کالایی بازگردد و بازار مقاطع طویل فولادی نیز با تحرکات ناشی از تقاضای سرمایه‌‌‌ای روبه‌رو شود.

رشد بهای جهانی شمش و محصولات فولادی در بازارهای جهانی سیگنال دیگری بود که زمینه رشد قیمت مقاطع طویل فولادی را در بازار داخل فراهم کرد. رشد بهای جهانی شمش فولاد در حالی که نرخ ارز نیز در بازار داخل رو به افزایش گذاشته، به افزایش هزینه تولید محصولات فولادی در کشور منجر می‌شود. مجموع این سیگنال‌‌‌ها باعث شد فعالان بازار آزاد به این باور برسند که قیمت‌های فعلی، کف نرخ مقاطع فولادی است و با توجه به وجود ذهنیت تورمی میان اهالی بازار، خرید محصول در شرایط کنونی توجیه سرمایه‌‌‌ای دارد.

با توجه به نرخ معامله شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا در هفته‌‌‌های اخیر و هزینه تبدیل شمش به محصول، در واقع قیمت فعلی میلگرد در بازار آزاد کف نرخ است، اما با توجه به رکود سنگین مصرفی در بازار آزاد می‌توان خریدهای فعلی را هیجانی تعبیر کرد. کاهش پروژه‌‌‌های ساخت‌‌‌وساز در کشور ظرف بیش از یک‌سال اخیر و به تبع آن اوضاع اقتصادی باعث شده است تا رکود سنگینی بر بازار مقاطع طویل فولادی کشور حاکم شود. در این شرایط شروع فصل سرما که همواره زمان سنتی رکود در بازار مصرف نیز هست، می‌تواند بر شدت این رکود بیفزاید. در عین حال باید توجه کرد که مقاطع طویل فولادی به واقع کالای سرمایه‌‌‌ای نیستند؛ چرا که دوره نگهداری از آنها محدود است و این زمان در فصل سرما و بارندگی کوتاه‌‌‌تر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت خریدهای فعلی در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در کف نرخ انجام می‌شود، اما با توجه به رکود در بازار مصرف و شروع فصل سرما و احتمال بارندگی در هفته‌‌‌های آینده، خریدهای فعلی عمدتا هیجانی و به تبعیت از روند عمومی بازار هستند.

امید نوردکار به صادرات است؛ نه بازار داخل

 

امروز رینگ صنعتی بورس کالا میزبان عرضه مقاطع طویل فولادی است که هر کیلوگرم میلگرد در بازه قیمتی ۱۳هزار و ۷۸۰تومان تا ۱۴هزار و ۶۵۰تومان در این بازار عرضه شد. با توجه به میانگین نرخ شمش معامله‌شده در روز گذشته و با توجه به هزینه تبدیل آن به محصول، خرید مقاطع از رینگ امروز توجیه اقتصادی دارد. اما با توجه به رکود سنگین در بازار مصرف، خریدهای هفته قبل از رینگ مقاطع و احتمال نبود نقدینگی کافی میان تجار به دلیل گردش پول کم در بازار، زمان‌بر بودن اثرگذاری رشد قیمت شمش در بازار آزاد و البته توجه به سیگنال شروع فصل سرما می‌تواند از رونق رینگ امروز با وجود ارزنده بودن قیمت بکاهد.

با توجه به وضعیت بازارهای جهانی و رشد نرخ ارز، نوردکار با رکود رینگ امروز به چالش نمی‌‌‌خورد؛ چرا که به صادرات و درآمد حاصل از آن با توجه به نوسان مثبت نرخ ارز در بازار داخل امید دارد.

نتیجه الزام ثبت در سامانه تجارت برای خرید از بورس کالا

ظرف بیش از یک ماه اخیر ثبت در سامانه تجارت و دریافت کد نقش برای معامله محصولات فولادی در بورس کالا الزامی شد، اما اجرای این طرح چند مرتبه به تعویق افتاد. در حالی که قرار بود اجرای این طرح با جدیت از ابتدای آبان شروع شود، مجددا اجرای آن به تعویق افتاده است. شنیده‌‌‌ها حاکی از آن است که بروز ایراداتی در این سیستم، ناپخته بودن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.